lisentipsar.blogg.se

Här kommer ni dagligen få tips på recept, utflykter, träning, mode, inredning, restauranger, resor, dukningar, evenemang, skönhet, pyssel och lite annat. Så följ min blogg och du kommer få ett bra och inspirerande tips om dagen!!

Kasslergratäng!!

Kategori: Kött, Recept

 
Kassler är inte något jag använder ofta när jag lagar mat. Jag glömmer liksom lite bort att det finns. Men det är fantastiskt enkelt att jobba o tillaga rätter med. Säkert inte fel att använda sig av när man gör en fräsch, sommarsallad i heller. Denna gång gjorde jag en simpel kasslergratäng o det är ju så praktiskt👌! Allt i ett- ris, sås, kassler o grönsaker. Går bra o förbereda o lika gott o värma dagen efter!!
 
4 portioner
 
Ingredienser:
Ris till 4 personer
Kassler ca 600-800 g
1 purjolök
10-15 färska champinjoner
1 pkt bacon
Riven ost (gärna lagrad)
1 pkt mozzarella
 
Sås:
3 dl grädde
1 dl majonäs
1-1,5 dl chilisås
Krydda med salt, peppar, paprikspulver, cayennepeppar efter smak
 
Gör så här:
Koka riset
Klipp baconet i bitar o stek.
Skär kasslern i bitar
Strimla purjolöken
Skiva champinjonerna 
Blanda samman ris, kassler, purjolök, baconet och champinjonerna.
Lägg i en ugnsäker form.
Häll över såsen.
Strö över riven ost.
Smula över 1 pkt mozzarella.
 
Sätt in i ugnen på 225 grader i 15-20 min. 
 
 
 
 
Smaklig Spis!
 
Kramar
Louise
 
 
 
Kommentera inlägget här: